Роль партнерства у Програмі «Горизонт Європа»
Роль партнерства у Програмі «Горизонт Європа» важко переоцінити. Саме взаємодія різних організацій є ключовою та однією з невід’ємних засад багатьох типів проєктів цієї програми. Крім того, до партнерів висувається низка вимог, як за загальними умовами програм, так і в рамках окремих конкурсів та ініціатив. Так, для більшості проєктів потрібні мінімум три організації із трьох різних країн ЄС чи асоційованих країн Програми «Горизонт Європа». Також висуваються вимоги щодо забезпечення так званого «мультидієвого» («мультиакторного») та мультидисциплінарного підходу, в деяких проєктах потрібно окремо залучати представників соціальних та гуманітарних наук тощо. Окрім цього, часто потрібно враховувати географічні фактори, взаємодоповнюваність партнерів та уникнення дублювання – коли декілька партнерів мають один набір компетенцій та виконують майже одні й ті ж самі функції. Ці вимоги дають нам чітке розуміння, що для отримання фінансування за Програмою «Горизонт Європа» недостатньо мати лише хорошу ідею. Вдале співвідношення та розподіл ролей між партнерами відіграє ключову роль, тож для створення успішного консорціуму потрібно дуже ретельно підходити до пошуку партнерів. Тут також важливо звертати увагу на вимоги щодо прийнятності потенційних партнерів. Для окремих конкурсів вони можуть бути достатньо специфічними, тому перед початком шляху до створення нового партнерства варто завжди ретельно ознайомлюватися з вимогами та описом, який стосується кожної окремої тематики.
Знання про інструменти і можливості пошуку партнерів стануть також у нагоді, якщо Ваша організація не має достатнього досвіду та сама шукає консорціуми, в яких вона могла б виступати як партнер.
Про що потрібно пам’ятати
Важливі аспекти, які потрібно врахувати у будь-якому випадку, незалежно від того, чи створюєте консорціум Ви, чи хочете стати частиною чиєїсь, більш досвідченої групи:
- Налагодження відносин між партнерами, розподіл ролей та успішне поєднання експертизи різних партнерів вимагає багато часу, а тому не варто розраховувати знайти партнерів в останню хвилину перед поданням проєктної пропозиції. Для створення достатньо потужного партнерства потрібно заздалегідь починати роботу над концепцією проєкту та розуміння, які партнери потрібні для досягнення цього результату. Так само, якщо Ви хочете стати партнером якогось консорціуму, не слід забувати про цей аспект та заздалегідь розпочинати активну рекламу своєї організації як потенційного партнера.
- Основою успішного консорціуму є вдале поєднання партнерів та ідеї проєкту, тож експерти не радять будувати партнерство, виходячи з дружніх відносин. Так само не розраховуйте, що Вашу організацію візьмуть у партнери, бо Ви маєте довгу історію відносин із координатором чи з якоюсь партнерською організацією.
- Коли шукаєте партнерів чи самі намагаєтеся ним стати, звертайте особливу увагу на досвід організації, наявність успішних проєктів, кількість персоналу та відповідність їхньої експертизи, а також до яких конкурсів і тематик вони хочуть бути задіяні.
- Пам’ятайте: цей крок – не тільки можливість знайти партнерів для створення консорціуму під конкретну проєктну ідею, але й можливість розбудови своєї партнерської мережі для подальшого співробітництва і за межами проєктної заявки, можливість долучення до інноваційних знань та розробок, знаходження нових ідей та натхнення. Тому виділіть на це справді достатньо часу та ресурсів.
Інструменти та ресурси для пошуку партнерів.
Тож переходимо безпосередньо до інструментів та ресурсів пошуку партнерів:
- Найбільш простий та логічний інструмент для пошуку партнерів – це розділ «Пошук партнерів» (Partner search) на порталі ЄК. Тут можна шукати партнерів як у загальному меню, так і під кожною окремою тематикою можна знайти перелік організацій, що шукають партнерів.
Подібні інструменти пошуку партнерів мають також різні мережеві ініціативи та платформи, такі як EU Calls, Ideal-Ist, EEN тощо. - Хорошим ресурсом для пошуку партнерів є також портал проєктів, що отримали фінансування, – CORDIS. На цьому ресурсі не тільки можна ознайомитися з успішними проєктами і їхніми результатами, але й переглянути всі відомості про партнерів проєкту, тривалості, перейти безпосередньо на сторінку проєкту та проаналізувати, які саме проєкти з подібною до Вашої ідеєю вже отримували фінансування.
- Брокерські заходи (Brokerage events) є одним із найуспішніших інструментів пошуку партнерів. Вони дають можливість учасникам не просто познайомитись один з одним, а й представити свою ідею на широкий загал партнерів, зацікавлених в одному конкретному напрямі (наприклад: здоров’я, зелена енергетика, безпека та інші). Оголошення щодо проведення таких заходів розміщують переважно щонайменше за місяць до його проведення, тож у Вас буде достатньо часу, щоб якісно підготуватися до поїздки, вивчити профілі інших учасників та призначити з ними персональні зустрічі. Більшість офіційних брокерських заходів розміщено на платформі B2match, тож зареєструйтеся та слідкуйте за оголошеннями чи підпишіться на новини за напрямом, який Вас цікавить.
- Одним із достатньо дієвих та ефективних способів пошуку партерів останнім часом є різні спеціалізовані групи в соціальних мережах. У LinkedIn чи Facebook можна знайти досить багато груп, які об’єднують потенційних учасників програми та тих, хто поки тільки розглядає для себе можливість участі. Тут можна знайти запити про пошук партнерів, цікаві статті та рекомендації.
- Проєкти програми COST – це мережеві проєкти, що об’єднують дослідницькі групи з різних країн. Однією з основних цілей цих проєктів є саме створення партнерств із подальшою можливістю подання більших проєктів за Програмою «Горизонт Європа». Одна з основних переваг проєктів COST – це можливість включення в ролі партнера в уже діючі проєкти.
- Не варто також забувати про класичні методи – конференції, наукові публікації та обмін відкритими дослідницькими даними. Не забувайте також про свої персональні партнерства чи мережі, які Вам можуть стати в нагоді.
Цей перелік інструментів та можливостей для пошуку партнерів не є вичерпним. Існує також багато інших можливостей. Багато що залежить Від вашого вміння представляти себе та свої ідеї.
Як стати помітним.
Для того, щоб звернули увагу саме на Вашу організацію, потрібно докласти додаткових зусиль. Але є кілька загальних порад експертів, що враховувати при створенні свого профілю на платформі з пошуку партнерів чи іншому ресурсі:
- Потрібно чітко сформулювати свій запит, для того щоб одразу було зрозуміло, чи Ви шукаєте партнерів у свій консорціум. Тоді більше уваги також потрібно приділити опису проєктної ідеї та інформації, яких саме партерів Ви шукаєте чи пропонуєте свою організацію як партнера.
- Потрібно чітко вибирати конкурси та тематики, які Вас цікавлять. Важливо не вибирати занадто багато – до таких кандидатів ставляться дещо обережно, вважаючи, що їм самим важко визначитись, у чому вони зацікавлені чи що їм потрібно.
- Завжди вказуйте свій успішний досвід, але конкретно релевантний саме для певного конкурсу чи тематики. Потенційні партнери не люблять витрачати час на ознайомлення з усіма Вашими талантами без конкретного розуміння, як саме це допоможе їм успішно реалізувати проєкт. Тож будьте максимально конкретними і специфічними, коли описуєте свій досвід та компетенції команди.
Процес пошуку партнерів може здаватися складним та витратним. Однак не забувайте, що потужний консорціум є запорукою успішної проєктної пропозиції, а сам процес пошуку може також значно розширити Ваші можливості не тільки для подання проєктної пропозиції, але й для загального розвитку Вашої організації чи дослідницької/наукової групи.